torsdag 14 maj 2015

Giftfri deodorant på 10 min

Du behöver: (lika delar av alla ingredienser) 
– 0,5 dl Kokosolja (kallpressad olja på burk) Kungmarkatta 
– 0,5 dl Bikarbonat (tar bort dålig lukt)
– 0,5 dl Majsstärkelse (tex. Maizena, suger upp fukt)
– ev. några droppar doft/eterisk olja
Häll upp en kastrull med varmt kranvatten. Sätt kokosoljan i ett vattenbad så den smälter (ca 5 min) när den smält sikta i dom övriga ingredienserna. Rör till det blir en sås. Häll upp i en glasburk ( just denna är från Claes O 10:-) 
Sen stelnar det. 
Är det första gången du använder naturlig deodorant kan det ta en vecka innan du upplever full effekt.
Giftiga eller vanliga deodoranter täpper till porerna så du inte svettas, vanliga deodoranter innehåller parabener, aluminium och andra gifter. 

Jag har i många år haft eksem och får den av deodoranter. Har testat ekologiska varianter men var inte nöjd. Inte min hud heller så avgör allt i slutändan. Skeptisk var jag absolut innan jag testa. 
Men jag har bara positiva erfarenheter. Är jättenöjd, önskar att jag börja med detta tidigare :)
Svettlukten försvinner & eksem om du har det:) 

Inga kommentarer: