måndag 18 april 2011

Efter Regn kommer solsken...

Solen tittade fram i dag efter lunch, helt underbart. - för vinden. Bacillen eller viruset som jag hade förra veckan, har nu släppt taget & jag känner mig återställd. Ska fira med en löptur i morrn. Det blev bull bak i dag. Hann inte med något innan vi åkte då vi alla låg däckade. Inmproviserar lite med termos som kavel men det gick bra. Här kommer recept. Ett vanligt recept, fast jag har i 1 ägg & 1 tsk bakpulver :-D Använd inte nån assistent då du bakar degen blir luftigare om du låter bli.

KanelBullar


  • 5 dl ekologisk mjölk
  • 1 ekologiskt ägg
  • 14 dl mjöl
  • 125 gr smör
  • 1 tsk bakpulver
  • 1,5 dl socker
  • 50 gr röd jäst
  • 1,5 tsk kardemumma
  • 0,5 tsk salt
Fyllning

  • vaniljsocker
  • smör
  • kanel
  • socker
Pärlsocker  till garnering & ägg till pensling

Smält smöret. Blanda i mjölken till 37 grader. smula jäst i en bunken strö över 0,5 dl socker ( jästen löser sig lättare då) Blanda smör/mjölken över jäst/socker. Rör till jästen löst sig. Blanda ca 13 dl mjöl , bakpulver salt & socker i en bunke.
Rör ner 1 ägg & kardemumma i bunken med vätska. Blanda sedan ner det torra ingredienserna. Rör i hop i ca 1,5 min tills det blandas. Lägg över en bakduk, låt jäsa 30 min. Sätt på ugnen på 250 grader.

Kavla ut degen. Använd valfri blandning, Låt jäsa igen i 30 minuter in i ugnen. Viktigt överdosera inte smör & mjöl då blir bullarna torra.

Inga kommentarer: